Regler och villkår

Regler och villkår

Socks Store

En del av Fledge Sverige AB

Reg.nummer 559135-3387 och momsreg.nummer: SE559135338701

 

Hos Socks Store (Moderföretaget – Fledge Sverige AB; Reg.nummer 559135-3387 och momsreg.nummer: SE559135338701) vet vi hur viktigt det är att ha en kort leveranstid. Därför, lovar vi att skicka iväg din order inom 2 arbetsdagar. Så snart du bekräftar din order, vill du motta en bekräftelse via E-mail med faktura, och detaljer angående din beställning och ditt tracking nummer. Du kan nu spåra ditt paket tills den når dig. En kopia av ditt tracking nummer skickas också tilt din mobil som SMS. Därför rekommenderar vi att kunder alltid anger deras mobilnummer när man handlar i Socks Store web butik. Du vill då ha möjligheten för att spåra dit paket fram tills att det når dig. Vi använder oss av det Svenska postväsande inom Sverige och DHL utanför Sverige för att leverera våra varor. När dit paket anländer på det närmsta upphämtningspunkt, vill du motta ett SMS med information om dit paket och var det kan hämtas. Vi försöker svara meddelandet om en timme oftast. Men under upptagen timme eller helg kan det ta upp till tre timmar. Kunderna är alltid välkomna att besöka butiken om de vill träffa någon fysisk ansvarig. 

Besök vår butik

Södra Långebergsgatan 20

43632 Askim

 

Kontrakt

Alla priser är bestämd av Socks Store. Ett bindande avtal mellan dig(Ålder måste vara över 18 år) som kund och Socks Store, bildas när din beställning har godkänts av Socks Store. Socks Store skickar dig en bekräftelse via E-mail när din beställning har gått genom, och leveransen är undervägs. Du kan endast köpa produkter hos Socks Store online butik om du är en privatkund (Ålder måste vara över 18 år). Inte en företagskund.

 

Priser och betalning

Alla priser inkluderar moms och andra utgifter. Den gällande nuvarande skattesats är skriven i Socks Store online shop för produkten på beställningstidpunkten. Socks Store reserverar möjligheten för att ändra priser och andra utgifter som står i Socks Store online butik på alla tidspunkter, t.ex., pga. ändringar i skattesatsen och ytterligare utgifter, forhöjda omkostningar, eller som resultat av mediankunds pristrender baserat i Sverige. Alla priser på produkterna inkluderar 25% moms. I kassan kan sidkunden se hur mycket de betalar, inklusive moms och exklusive moms. Det är ingen fråga om du köper från utsidan av Sverige, men som kund måste du betala 25% moms.

Om vi inte kan leverera inom avtalad tid ska konsumenten omgående informeras om orsaken till förseningen och informeras om ny leveranstid. Konsumenten har då rätt att avbryta inköpet utan kostnad om produkten inte levereras i tid. Detta gäller även speciella beställningar.

Leverans

Köp över 350kr och dra nytta av fri frakt. Köp under 350kr måste betala fraktkostnad 49kr. Socksstore säljer produkten endast till kunden från Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland och Storbritannien. Om någon gör order från utsidan av dessa fyra länder, kommer ordern att avbrytas automatiskt. Även om kunden från utsidan av dessa fyra länder gör ordern och betalar för produkten, kommer ordern att avbrytas och pengarna återbetalas. Eftersom vi inte har något leveransavtal utanför dessa fyra länder just nu, men vi försöker erbjuda våra produkter utanför dessa fyra länder. Alla produkter levereras av svenska postnord. Postnord tar i allmänhet två arbetsdagar att leverera produkten i Sverige och fyra arbetsdagar till leverans i Finland, Norge och Danmark. Den här tiden beräknas enligt det rimliga villkoret, men om det förekommer naturkatastrofer eller andra politiska problem eller någon tullfråga kan det ta längre tid än den vanliga uppskattade tiden. I så fall meddelar Socksstore kunden per e-post med fullständig information om förseningen. Så snart kunderna gör ordern skickas ett bekräftelsemail omedelbart. När produkten är registrerad för leveransen skickas en anmälan med leveransinformationen via e-post. Kunden kan kontakta Socksstores kundservice via e-post för att få veta statusen för deras köp. I så fall måste kunden nämna det unika ordernumret. Vi ber alltid vår kund att fylla i adressformuläret korrekt så att vi kan leverera varan i tid.

 

Ångerrätt

Kunden måsta meddela oss om nyttjande av ångerrätten inom 30 dagar. 

Kunden har alltid rätt att returnera produkten. Även om produkten är öppen från paketet. Men vi ber alltid kunden att inte använda produkten om produkten är felaktig eller om kunden inte gillar produkten. Kunden kan alltid returnera produkten inom fjorton dagar från dagen kunden meddelade oss om att nyttja ångerrätten för att få full återbetalning, men om produkten inte returneras korrekt som det var under leveranstiden, kan Socksstore dra av från återbetalningen, ett sk värdeminskningsavdrag med upp till 100 % av produktens värde. Det beror helt och hållet på produktens skick; när det mottas av Socksstore från kunden. Socksstore betalar inte för returleverans om inte produkten är felaktig från början. Socksstore tillåter inte retur om produkten tvättas. Om produkten är defekt eller lådan är trasig rekommenderar vi att du inte använder produkten, vi rekommenderar också till kunden att omedelbart returnera produkten och informera till Socksstore för att få gratis returförsändelse. Retur av produkten är acceptabel när kunden inte längre kan använda produkten eller inte vill använda produkten eller produkten inte liknar när den köptes eller produkten inte är identisk med den som beskrivits på webbplatsen av Socksstore. Det kan vara produktens storlek eller produktens färg. Kunden måste ange ordernummer, fullständigt namn när han returneras. Kunden måste efter att ha meddelat oss och senast inom 30 dagar från meddelandet skickades returnera den ångrade produkten till oss.

Konsumentverkets ångerblankett. https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett

Återbetalning

För att returnera produkten måste kunden anmäla sig till Socksstore om 30 dagar. Så snart Socksstore mottar rapporten om återlämnande av en produkt, kommer Socksstore att ordna en återbetalning av pengar inom 30 dagar. Återbetalning av betalningen sker på samma sätt som kunden betalade betalningen när kunden köpte varorna. I Socksstore använder vi Klarna som vår betalningsmetod. Så om kunden tar några extra förmåner från Klarna, är Socksstore inte ansvarig för det. Socksstore återbetalar endast de pengar som betalas för produkten och leveranskostnaden. Om det finns några andra avgifter som betalats av kunden under betalningstiden, betalar Socksstore tillbaka avgifterna också. Men om avgifterna inte är kopplade till Socksstore, är Socksstore inte ansvarig för återbetalning av dessa avgifter. Men Socksstore återbetalar alltid produktkostnaden, fraktkostnaden och eventuella avgifter.
Om produkterna är felaktiga från början, betalar Socksstore för returleverans. Kunderna kan informera närmare om de ska rapportera om den defekta produkten. Kunderna behöver alltid e-posta och skriva orderinformationen i mer information om de vill returnera någon produkt.

Reklamation & Säljarens Garanti

Om de varor du har köpt är defekta, tillämpar Socksstore gällande konsumentlagstiftning. Om du inte är nöjd med dina varor på grund av uppenbara material- eller fabrikationsfel, inklusive skador som har uppkommit under transport – informera oss snarast om detta genom att använda det förtryckta returformuläret och returnera varan till oss. Kunden har tre års reklamationsrätt på ursprungliga fel. Kunden måste anmäla felet till oss inom skälig tid vilket alltid är två månader från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts.

Socksstore ger alltid en försäljningsgaranti till sina kunder. Denna garanti täcker den felaktiga produkten från början av produktskador under transporten eller produktmaterialet är inte tillfredsställande. När det gäller produktgarantin kan kunden ta tid på upp till två månader för att hävda om produkten. I så fall kommer Socksstore att återbetala både produktkostnad och fraktkostnad. Om någon retur av produkten behövs, betalar Socksstore alltid för avkastningen.

För att avbeställa ordren

Innan tidsfristen tar slut angående returperioden, vill varorna du mottagit bli skickat tillbaka till Socks Store. För din säkerhet, bör du spara ditt deposition kvitto från posthuset eller liknande, som refererar till transporten. Du måste nämna om du önskar en liknande produkt, eller en återbetaling av dina pengar. Om du väljer en återbetaling, får du inte återbetalt fraktkostnaderna. När Socks Store ersätter produkten, skeppas de motsvarande produkter inom tre arbetsdagar. Om produkten inte är i lager, då vill dina pengar bli återbetalt.

 

Återlämna vänligen varorna till:

 SocksStore i Sverige

 Södra Långebergsgatan 20

 436 32 Askim

 Sverige

 E-mail: info@socksstore.se

 

Förtrolighetspolitik

Socks Store är engagerat i att skydda ditt privatliv när du använder dig av våra tjänster. Vi har därför utvecklat en policy för hur din personliga information handskas. och skyddas. Var dock observant på att innehållet kan ändras, så du uppmuntras att läsa igenom den när du besöker vår hemsida nästa gång.

 

Personlig Information

Vi tar ansvar för all personlig information – såsom namn, adress, E-mail, telefon nummer, födelsedatum osv. - vilket du anger till oss eller när vi registrerar dig til SocksStore, beställer katalog, abbonerar til vår nyhetsbrev eller skapar en personlig konto hos Socks Store. Moderföretaget – Fledge Sverige AB (559135-3387) – är ansvarlig  för all personlig data och privatliv angående din personliga information, i överenskommelse med Personal Data Act (1998: 204) och EU Directive 95/46 / EC, för datan lagrat i Sverige.

 

Vad använder vi din personliga information till?

Genom att ange din information, godkänner du att vi använder din information till att genomföra våra engagemanger till dig och att ge dig den service du forväntar. Det kan vara angående leverans av dina produkter du har beställt, skicka paketleverans via SMS, göra kredit check, skicka information om Socks Store och andra PR erbjudanden. För att ge dig relevanta erbjudanden och information, kan vi analysera din information. Om det inträffar problem när vi levererar produkter till dig, vill vi använda oss av dina kontaktuppgifter för att komma i kontakt med dig. Din information vil enbart bli lagrat hos oss så länge som krävs för oss att utföra våra tjänster eller så långt det krävs av lagen.

 

Vem har tillgång till informationen?

Vi delar/skickar/säljer/utdelar aldrig din tredjeparts information til reklamering. SocksStore vil vidarebeforda dina adresser til leverandörer/transportörer/postväsandet i förbindelse med transporten. Socks Store kan dock dela din information med kreditkortutfärdare, såväl som inkassoföretag till kredit check, identitets check, kredit övervakning och gäldsindrivning.

 

Kort och faktura köp med Klarna

För att göra ett så säkert kort köp som möjligt hos oss, är all information krypterat med SSL (Secure Socket Layer). Detta betyder att informationen är via en säker förbindelse, gällande dina kredituppgifter, och kan inte läsas av tredjeparter. Alla dina kort köp blir behandlat av Klarna . Alla korttransaktioner är baserade på bankernas 3D säkerhetsteknologi och 128-bits kryptering. Utvecklingsmiljön för gränssnittet och support teknologin är Microsoft. NET.

Information om Klarnas kreditavtal

Det här avtalet reglerar Klarnas kontokredit. För faktura med 1-3 månaders betaltid gäller villkoren vid köpetillfället samt vad som regleras i 4.3 i avtalet. Vid betalning med något av Klarnas delbetalningsalternativ träffas ett kreditavtal mellan Klarna Bank AB (publ) (”Klarna”) och dig som konsument. Genom detta kreditavtal erbjuds konsumenten ett kreditutrymme som kan användas vid flertalet tillfällen för att betala köp av varor och tjänster av butiker och under vissa förutsättningar för lån via överföring till konsumentens konto. Klarna ger konsumenten möjlighet att delbetala sina köp och lån genom månatliga inbetalningar samlade på en kontofaktura. För delbetalning gäller följande allmänna villkor. Standardiserad Europeisk Konsumentinformation hittar du under villkor på www.klarna.se. Klarna behandlar Kredittagarens personuppgifter enligt punkten 11 och gällande lag.

Allmänna kontovillkor

1. Parter

Parter i kreditavtalet är Kredittagaren och Kreditgivaren. Kredittagaren är personen som har ansökt om och beviljats en kredit (”Kredittagaren”). Kreditgivaren är Klarna Bank AB (publ), organisationsnummer 556737-0431, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm. Klarna nås på telefonnummer 08-120 120 10, via e-postadress info@klarna.se, eller via webbformuläret på hemsidan www.klarna.se. Klarna är en kreditgivare vars huvudsakliga verksamhet är att tillhandahålla finansiella tjänster. Klarna står under Finansinspektionens tillsyn (Box 7821, 103 97 Stockholm). Samtliga fordringar som Klarna får på Kredittagaren till följd av köp har överlåtits till Nordea Finans Sverige AB (publ).

2. Ansökan och accept

Köparen kan ansöka om att ingå ett kreditavtal med Klarna genom att välja något av de olika delbetalningsalternativen som erbjuds vid köp hos en butik eller genom att ansöka om ett lån i Klarnas kundportal.

Klarna gör en kreditprövning enligt lag innan konsumenten beviljas att betala i enlighet med ansökan. Genom kreditprövningen undersöker Klarna om konsumenten har ekonomiska förutsättningar för att fullfölja betalningsåtagandet. Beviljande av kreditavtalet inklusive kreditutrymmet beslutas ensidigt av Klarna. Kreditavtalet skickas därefter till Kredittagaren.

3. Användning av Klarnas kontokredit

3.1 Detta kreditavtal är en revolverande kontokredit, vilket innebär att Klarna ger Kredittagaren ett kreditutrymme. Kreditutrymmet används för köp hos butiker och för konsumtionslån via överföring till konsumentens konto. Kreditutrymmet kan också användas för delbetalning av köp som ursprungligen har gjorts via faktura utfärdad av Klarna. Detta sker genom att Kredittagaren ansöker om delbetalning i Klarnas kundportal. .

3.2 Klarna förbehåller sig rätten att göra en ny kreditprövning för varje nytt köp eller lån som innebär att det beviljade kreditutrymmet utvidgas. Klarna har rätt att neka en konsument att ingå ett kreditavtal, eller Kredittagaren att utvidga sitt kreditutrymme om kreditprövningen visar att konsumenten/Kredittagaren saknar ekonomiska förutsättningar att fullgöra ett sådant kreditåtagande, eller om Klarna misstänker missbruk. Klarna informerar konsumenten/Kredittagaren om anledningen till varför krediten har nekats.

3.3 Klarnas kreditavtal är personligt och får endast användas av Kredittagaren. Kredittagaren ska omedelbart underrätta Klarna vid misstanke om missbruk.

4. Kreditvillkor

Följande villkor gäller för det fall Kredittagaren har valt att betala med någon av Klarnas kreditprodukter.

4.1 Villkor för flexibel delbetalning

Konto är standardvillkoren för din kontokredit. Om ingenting annat anges i kreditansökan, om Kredittagaren väljer att delbetala eller inte betala en faktura där han/hon tidigare valt att betala enligt villkor för faktura med 1-3 månaders betaltid enligt punkt 4.3, eller om Kredittagaren inte följer de i förväg valda villkoren för fast delbetalning enligt punkt 4.2, gäller betalning enligt följande:

Effektiv ränta är 29,22%, baserat på ett exempel vid köp av varor om 10 000 SEK som avbetalas på 12 månader med konto-delbetalning. Din totalkostnad blir 11 458 kronor. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr, beräknat enligt konsumentverkets riktlinjer 2012-12-10. Räntan är rörlig och kan justeras i enighet med punkt 4.4.

4.2 Villkor för Fast delbetalning

Klarna erbjuder Kredittagaren särskilda fasta delbetalningsvillkor. De gäller när Kredittagaren vid köpetillfället eller i Klarnas kundportal vid delbetalning av en faktura eller vid ansökan av ett lån har valt att betala enligt en fastställd plan. Fast delbetalning gäller endast för det aktuella köpet eller lånet, och så länge som

Kredittagaren följer den valda planen. Om Kredittagaren inte följer den fastställda betalningsplanen gäller villkoren enligt punkt 4.1.

Exempel på de olika fasta delbetalningsvillkoren som Klarna för närvarande erbjuder är följande:

Fast delbetalning

3 månader

6 månader

12 månader

24 månader

36 månader

Exempelbelopp

10 000 SEK

10 000 SEK

10 000 SEK

10 000 SEK

10 000 SEK

Uppläggningsavgift

49 SEK

69 SEK

149 SEK

299 SEK

299 SEK

Administrativ avgift

29 SEK

29 SEK

29 SEK

29 SEK

29 SEK

Kreditränta

0%

0%

0%

9,99 %

9,99 %

Effektiv ränta (APR)

8.45 %

8,61 %

9,44 %

20,45 %

19,19 %

Delbetalningsbelopp (minskar per månad)

3 378,67 SEK

1 707 SEK

874,75 SEK

502,86 SEK

359,93 SEK

Sammanlagt belopp att betala

10 136 SEK

10 243 SEK

10 497 SEK

12 068,67 SEK

12 957,50 SEK

De fasta delbetalningsvillkoren kan variera något beroende på i vilken butik som köpet är lagt. De är alltid de vid köpet eller i Klarnas kundportal valda fasta delbetalningsvillkoren som gäller för aktuellt köp eller lån. Krediträntan är fast.

4.3 Villkor för faktura med 1-3 månaders betaltid

Villkoren för faktura med 1-3 månaders betaltid, till exempel ”Köp nu, betala i februari” eller ”Köp nu, betala i juni” framgår, om det erbjuds, vid köpetillfället. För faktura med 1-3 månaders betaltid debiteras en uppläggningsavgift enligt vad som anges vid köptillfället. . Ingen ränta debiteras för det fall betalning sker inom den avtalade betaltiden. Vid försenad betalning utgår en betalningspåminnelse. Har du handlat för under 60 kronor tillkommer en påminnelseavgift om f.n. 29 kronor, och har du handlat för 60 kronor eller mer tillkommer en påminnelseavgift om f.n. 60 kronor. Väljer sedan konsumenten att omvandla sin faktura till delbetalning, så gäller villkoren för konto – betala i din egen takt under punkt 4.1.

4.4 Ändring av räntan och andra kostnader

Klarna får med omedelbar verkan ändra räntesatsen för krediten i den utsträckning som det motiveras av kreditpolitiska beslut, ändrade upplåningskostnader för Klarna eller andra kostnadsförändringar som Klarna inte skäligen kunnat förutse när krediten lämnades. Klarna är skyldig att tillämpa dessa villkor även till Kredittagarens fördel. Kredittagaren är skyldig att, utöver ränta, ersätta de kostnader som Klarna har för krediten. Dessa kostnader är för närvarande kostnader för uppläggning- samt administration av krediten, benämnt uppläggningsavgift och administrativ avgift. Avgifterna ska betalas när åtgärden som kostnaden avser har blivit utförd. Klarna har när som helst under kredittiden rätt att besluta om en höjning av avgifterna i den mån Klarnas kostnader har ökat för den åtgärd som avgifterna avser att täcka.

5. Betalning

5.1 Klarna skickar varje månad ut en kontofaktura till Kredittagarens angivna e-mail, utom i det fall kredittagaren valt att få kontofakturan per post till folkbokföringsadress eller annan uppgiven adress Av kontofakturan framgår hur stor skulden var vid föregående periods slut, gjorda inköp och inbetalningar under perioden, den kreditränta och de avgifter som tillkommit för perioden samt det belopp som Kredittagaren ska betala och vid vilket datum betalningen ska vara Klarna tillhanda. Av kontofakturan framgår beloppet som ska betalas för fullföljande av en eventuellt vald fast delbetalning (”Betala enligt villkor”), men även minimibeloppet som ska betalas enligt konto – betala i din egen takt (”Betala lägst”). Det exakta beloppet för varje månad framgår av aktuell kontofaktura, och minskar över tid. Räntan kapitaliseras.

5.2 Skulden minskar bara genom betalningar till Klarna och påverkas inte av överenskommelser med butiken i efterhand. För det fall köparen framställer reklamationer eller annat ersättningsanspråk som grundar sig på den vara eller tjänst som är betald med Klarna bör Kredittagaren i första hand vända sig direkt till försäljningsstället. Klarna ansvarar dock enligt 29 § konsumentkreditlagen.

Betalningsvillkor

Uppläggningsavgift

Administrativ avgift

Kreditränta

1/24 av det utnyttjade kreditutrymmet per månad (minimum 50 SEK)

0 SEK

29 SEK/månad

19,90 %

SE_2.9_22022018

6. Misskötsel

Försenade betalningar kan innebära allvarliga konsekvenser för Kredittagaren och kan påverka framtida belåningar. Inkommer betalning för sent så tillkommer en förseningsavgift om för närvarande 50 kr för totalt kreditbelopp upp till 200 kr, och 135 kr om totalt kreditbelopp är över 200 kr. Vid försenad betalning beräknas dröjsmålsränta från förfallodatumet med 24% + gällande referensränta. Överlämnas fordran för inkasso så tillkommer lagstadgade inkassokostnader. Registrering hos externt kreditupplysningsföretag kan komma att ske om krediten sägs upp på grund av gravt eftersatt betalning.

7. Villkor för avtal och uppsägning

7.1 Kreditavtalet gäller för obestämd tid. Kredittagaren kan när som helst reglera hela den kvarvarande skulden och därefter avsluta sitt Kreditavtal genom att meddela Klarna utan att ta hänsyn till någon uppsägningstid. Kredittagaren är dock skyldig att betala ränta och andra kostnader för krediten för tiden fram till förtidsbetalningen. Klarna kan säga upp avtalet med Kredittagaren skriftligen med 2 månaders uppsägningstid.

7.2 Klarna har rätt att säga upp krediten till betalning vid tidpunkt som Klarna bestämmer, om någon av följande omständigheter föreligger: a. Kredittagaren är sedan mer än en månad i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger tio procent av kreditfordringen. b. Kredittagaren är sedan mer än en månad i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger fem procent av kreditfordringen och dröjsmålet avser två eller flera kontofakturor, som förfallit till betalning vid olika tillfällen. c. Kredittagaren är på annat sätt i väsentligt dröjsmål med betalningen. d. Det står klart att Kredittagaren genom att avvika, skaffa undan egendom eller genom annat beteende undandrar sig att betala sin kredit. Vill Klarna få betalt i förtid enligt punkterna a – c gäller en uppsägningstid om minst fyra veckor, räknat från den tidpunkt då Klarna sänder ett meddelande om uppsägningen i rekommenderat brev till Kredittagaren, eller uppsägningen utan sådan åtgärd kommer Kredittagaren till handa. Har Klarna krävt betalning i förtid enligt punkterna a – c är Kredittagaren ändå inte skyldig att betala i förtid om han eller hon före utgången av uppsägningstiden betalt vad som förfallit jämte dröjsmålsränta. Har Kredittagaren tidigare befriats från skyldigheten att betala krediten i förtid, gäller inte detta.

7.3 Klarna har även rätt att säga upp krediten i förtid för det fall Klarna inte kan uppfylla sina skyldigheter enligt gällande penningtvättsregelverk, bl.a. avseende löpande kundkännedom.

8. Meddelanden

Kredittagaren ansvarar för att omedelbart informera Klarna vid ändring av namn, adress, e-post eller telefonnummer. Vid namnbyte ska personbevis bifogas.

Kredittagaren godkänner att Klarna skickar information via sms, e-post, brev, eller på det sätt som lagen kräver.

9. Överlåtelse

Klarna äger rätten att överlåta detta avtal, rätten att motta betalning i enighet med detta avtal, rätten att överlåta underliggande kontoskuld eller samtliga. Klarnas medgivande krävs om en fordran ska övertas av annan gäldenär.

10. Begränsning av Klarnas ansvar

Klarna är ej ansvarig för om denna verksamhet hindras direkt eller indirekt genom lagbud, myndighetsåtgärd, Force majeure eller annan händelse som står utanför Klarnas kontroll. Om avtalsvillkoren skulle komma att strida mot av regeringen meddelade föreskrifter om de betalningsvillkor som säljare och kreditgivare skall tillämpa vid köp/uttag på kredit av varor, tjänster eller andra nyttigheter, skall föreskrifterna istället äga tillämpning. Skada som uppkommit i andra fall ersätts inte av Klarna om Klarna varit normalt aktsam.

11. Behandling av personuppgifter

När du väljer att betala ditt köp med Klarna, accepterar du att Klarna kan behandla dina personuppgifter som: för- och efternamn, adress, personnummer, kön, e-postadress, IP-adress, webbläsare, enhetsinformation, telefonnummer, information om Kredittagarens betalnings- och orderinformation hos Klarna och försäljningsstället, till exempel för antal varor, artikelnummer, fakturabelopp, sätt för leverans, spårningsnummer samt eventuella momssatser. Kredittagaren samtycker till att Klarna kan använda Kredittagarens personnummer som kundnummer i Klarnas system. Din folkbokföringsadress visas så snart du uppgivit ditt personnummer. Adressfunktionen får bara användas för att förifylla egen folkbokförings adress i anslutning till ett köp. Missbruk av personuppgifter kan polisanmälas.

Klarna behandlar personuppgifter för att kunna uppfylla avtalet, för identifiering och kreditvärdering av Kredittagaren, riskvärdering, utveckling av Klarnas tjänster, för att tillvarata kundförhållandet, marknadsföring samt till internstatistik och analysföremål. Om det är nödvändigt, för att efterforska bedrägeri och missbruk av Klarnas tjänster, kan Klarna också utnyttja information som är tillgänglig på internet för identifikationsändamål.

För mer detaljerad information om Klarnas behandling av personuppgifter, så som information om Kredittagarens rättigheter (till exempel ett återkallelse av samtycke till marknadsföring), utlämning och överföring av personlig data, se vår sekretesspolicy på www.klarna.se

 
 

Klarna Generella villkor för betalning via Autogiro

 

Inledning

Genom att lämna ditt medgivande till betalning via Autogiro och godkänna dessa villkor ger du Klarna ett medgivande till betalning via Autogiro. Klarna erbjuder dig för tillfället möjligheten att via Autogiro betala dina fakturor på Klarnas kundportal samt via Autogiro betala i en butik som erbjuder denna tjänst.

Genomföra en betalning

När du väljer att betala för ett köp via Autogiro dras pengarna från ditt konto inom två bankdagar från dagen:

  • butiken skickar din order för det fall ditt köp avser fysiska varor,

  • din beställning är gjord för det fall ditt köp avser digitala varor och tjänster,

  • som meddelas av butiken för det fall ditt köp avser en prenumeration, 

  • du har initierat betalningen av en faktura genom att klicka på “Betala”, eller

  • du angett i Klarnas kundportal för betalning av en faktura. 

Skulle täckning saknas på ditt konto då betalningstransaktionen ska genomföras kommer du istället att få en faktura på köpet. Vid sen betalning av faktura skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer en påminnelseavgift om 29 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. Notera att en kreditprövning görs när du ger ditt medgivande till autogiro som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

För den/de första betalningen/betalningarna som du vill genomföra kan upprepade uttagsförsök förekomma under de kommande bankdagarna fram tills dess att medgivandet har godkänts. Klarna kommer i dessa fall inte att genomföra mer än en betalningstransaktion. Sker det en retur eller annan nedsättning av den ursprungliga fordran efter att du har har valt att betala via Autogiro men innan betalningstransaktionen har genomförts kommer du att meddelas om det nya, justerade beloppet som kommer att dras.

Dataskydd

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Genom att använda Klarnas betalningstjänster godkänner du vår användning av dina personuppgifter i enlighet med Klarnas dataskyddspolicy.

Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, org nr: 556737-0431.

Medgivande till betalning via Autogiro

Undertecknad (”betalaren”), medger att betalning får göras genom uttag från angivet konto eller av betalaren senare angivet konto, på begäran av angiven betalningsmottagare för betalning till denne på viss dag (”förfallodagen”) via Autogiro. Betalaren samtycker till att behandling av personuppgifter som lämnats i detta medgivande behandlas av betalarens betaltjänstleverantör, betalningsmottagaren, betalningsmottagarens betaltjänstleverantör och Bankgirocentralen BGC AB för administration av tjänsten. Personuppgiftsansvariga för denna personuppgiftsbehandling är betalarens betaltjänstleverantör, betalningsmottagaren samt betalningsmottagarens betaltjänstleverantör. Betalaren kan när som helst begära att få tillgång till eller rättelse av personuppgifterna genom att kontakta betalarens betaltjänstleverantör. Ytterligare information om behandling av personuppgifter i samband med betalningar kan finnas i villkoren för kontot och i avtalet med betalningsmottagaren. Betalaren kan när som helst återkalla sitt samtycke, vilket medför att tjänsten i sin helhet avslutas.

Beskrivning

Allmänt

Autogiro är en betaltjänst som innebär att betalningar utförs från betalarens konto på initiativ av betalningsmottagaren. För att betalaren ska kunna betala via Autogiro, ska betalaren lämna sitt medgivande till betalningsmottagaren om att denne får initiera betalningar från betalarens konto. Dessutom ska betalarens betaltjänstleverantör (t ex bank eller betalningsinstitut) godkänna att kontot kan användas för Autogiro och betalningsmottagaren ska godkänna betalaren som användare av Autogiro.

Betalarens betaltjänstleverantör är inte skyldig att pröva behörigheten av eller meddela betalaren i förväg om begärda uttag. Uttag belastas betalarens konto enligt de regler som gäller hos betalarens betaltjänstleverantör. Meddelande om uttag får betalaren från sin betaltjänstleverantör. Medgivandet kan på betalarens begäran överflyttas till annat konto hos betaltjänstleverantören eller till konto hos annan betaltjänstleverantör.

Definition av bankdag

Med bankdag avses alla dagar utom lördag, söndag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton eller annan allmän helgdag.

Information om betalning

Betalaren kommer av betalningsmottagaren att meddelas belopp, förfallodag och betalningssätt senast åtta bankdagar före förfallodagen. Detta kan meddelas inför varje enskild förfallodag eller vid ett tillfälle avseende flera framtida förfallodagar. Om meddelandet avser flera framtida förfallodagar ska meddelandet lämnas senast åtta bankdagar före den första förfallodagen. Detta gäller dock inte fall då betalaren godkänt uttaget i samband med köp eller beställning av vara eller tjänst. I sådant fall får betalaren meddelande av betalningsmottagaren om belopp, förfallodag och betalningssätt i samband med köpet och/eller beställningen. Genom undertecknandet av detta medgivande lämnar betalaren sitt samtycke till att betalningar som omfattas av betalningsmottagarens meddelande enligt denna punkt genomförs.

Täckning måste finnas på kontot

Betalaren ska se till att täckning finns på kontot senast kl. 00.01 på förfallodagen. Har betalaren inte täckning på kontot på förfallodagen kan det innebära att betalningar inte blir utförda. Om täckning saknas för betalning på förfallodagen får betalningsmottagaren göra ytterligare uttagsförsök under de kommande bankdagarna. Betalaren kan på begäran få information från betalningsmottagaren om antalet uttagsförsök.

Stoppa betalning (återkallelse av betalningsorder)

Betalaren får stoppa en betalning genom att kontakta antingen betalningsmottagaren senast två bankdagar före förfallodagen eller sin betaltjänstleverantör senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören

Om betalaren stoppar en betalning enligt ovan innebär det att den aktuella betalningen stoppas vid ett enskilt tillfälle. Om betalaren vill att samtliga framtida betalningar som initieras av betalningsmottagaren ska stoppas måste betalaren återkalla medgivandet.

Medgivandets giltighetstid, återkallelse

Medgivandet gäller tills vidare. Betalaren har rätt att när som helst återkalla medgivandet genom att kontakta betalningsmottagaren eller sin betaltjänstleverantör. Meddelandet om återkallelse av medgivandet ska för att stoppa ännu inte genomförda betalningar vara betalningsmottagaren tillhanda senast fem bankdagar före förfallodagen alternativt vara betalarens betaltjänstleverantör tillhanda senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören.

Rätten för betalningsmottagaren och betalarens betaltjänstleverantör att avsluta anslutningen till Autogiro

Betalningsmottagaren har rätt att avsluta betalarens anslutning till Autogiro trettio dagar efter det att betalningsmottagaren underrättat betalaren härom. Betalningsmottagaren har dock rätt att omedelbart avsluta betalarens anslutning till Autogiro om betalaren vid upprepade tillfällen inte har haft tillräcklig kontobehållning på förfallodagen eller om det konto som medgivandet avser avslutas eller om betalningsmottagaren bedömer att betalaren av annan anledning inte bör delta i Autogiro.

Betalarens betaltjänstleverantör har rätt att avsluta betalarens anslutning till Autogiro i enlighet med de villkor som gäller mellan betalarens betaltjänstleverantör och betalaren.

 

Klarnas kortvillkor

VÄNLIGEN LÄS IGENOM VILLKOREN INNAN DU ANSÖKER OM DITT KLARNA-KORT.

 

1. Definitioner

‘App’ - Vår applikation som du kan ladda ned till din enhet och som ger dig tillgång till Klarnas kundportal.

Bankdag’ – Måndag till fredag med undantag för svenska helgdagar.

‘Betalningsorder’ –  En order från dig till oss om att en transaktion ska genomföras.

‘CVV’ – En tresiffrig säkerhetskod placerad i fältet för signatur på baksidan av kortet.

‘du’, ‘din’ –  Kortinnehavaren.

Digital plånbok’ – en tjänst eller enhet där individer kan registrera eller spara betalkortsuppgifter för att genomföra betalningar.

EES’ – Det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet som för närvarande omfattar samtliga länder inom Europeiska unionen samt Island, Norge och Liechtenstein.

‘Företag’ – En näringsidkare som är ansluten till VISA och som inte begränsas av avsnitt 4.2.

‘Klarna kundportal’ – Din kundportal som är tillgänglig på vår hemsida och/eller i vår App där du kan hitta information om ditt Köputrymme, din köphistorik, månadsfaktura och övrig information eller tjänster kopplade till ditt Kort. Du kan även betala för dina köp i Klarnas kundportal.

‘Kontaktlös’ -  En betalningsfunktion som ger till möjlighet att betala genom att hålla ditt kort mot en kortterminal (kontaktlös kortterminal).

Kort’ - Klarna-kort utgivet av Klarna Bank AB (publ) enligt dessa villkor som består av ett fysiskt kort med en fast CVV-kod och digitala kortuppgifter. Du har också möjligheten att skapa CVV-koder för engångsbruk i Klarnas kundportal för att använda kortet utan tillgång till det fysiska kortet.

Kortinnehavare’ - Avser den fysiska person som ingår detta avtal med Klarna.

‘Kortnummer’ - Det kortnummer som anges på framsidan av ditt kort.

‘Kortvillkor’ - Detta avtal mellan dig och Klarna, som varierar från tid till en annan.

Köputrymme’ – Den funktion i Klarnas kundportal som indikerar din utgiftsstatus och köpförmåga vid varje given tidpunkt, som närmare beskrivs i avsnitt 6.

‘Personliga behörighetsfunktioner’- Personligt anpassade funktioner som vi eller annan betaltjänstleverantör tillhandahåller eller godtar för autentiseringsändamål t.ex. användning av personlig kod såsom PIN-kod, Mobilt Bank ID, biometriska kännetecken etc.

‘Transaktion’–  En åtgärd som initieras av dig eller av betalningsmottagaren på dina vägnar för placering, överföring eller uttag av medel.

‘vi’, ‘oss’, ‘vår’ eller ‘Klarna’ – Klarna Bank AB (publ), en svensk bank registrerad under organisationsnummer 556737-0431 med huvudkontor på Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige.

‘Webbsida’ – www.klarna.se.

‘Återbetalningsalternativ’- De tillgängliga betalningsalternativ för att återbetala skuld hänförlig till användningen av kortet i enlighet med vad som anges i detta avtal.

 

2. Allmän information

2.1. Dessa Kortvillkor reglerar användningen av ditt Kort. Ditt Kort är ett betalkort utgivet av Klarna. Klarna är en svensk bank med säte i Stockholm som står under Finansinspektionens tillsyn, Box 7821, 10397 Stockholm, institutnummer 41538. Du hittar information om vårt tillstånd på Finansinspektionens hemsida.  

2.2. Genom att använda nedladdningsfunktionen kan du ladda ned Kortvillkoren innan du ansöker om Kortet. Under avtalets löptid finns Kortvillkoren tillgängliga i Klarnas kundportal och på din begäran skickar vi dem till dig via e-post.

2.3. Kortet kan användas för betalning till Företag enligt dessa Kortvillkor. Kortanvändningens syfte och art presumeras vara betalning för varor och tjänster. När du använder ditt Kort uppstår en fordran som du kan reglera beroende på valt Återbetalningsalternativ och i övrigt enligt Kortvillkoren.

2.4. Kortvillkoren är skrivna och tillgängliga på svenska och vi förbinder oss att kommunicera med dig avseende alla aspekter av ditt Kort på svenska. Vi kan komma att kommunicera med dig via brev, e-post, textmeddelanden och/eller App-notifieringar för att skicka dig meddelanden eller information om ditt Kort eller dessa Kortvillkor. Vid misstanke om obehörig användning eller säkerhetsrisk kan vi kontakta dig via telefonsamtal eller textmeddelande. Du förbinder dig att hålla dina kontaktuppgifter uppdaterade i Klarnas kundportal.

2.5. I Klarnas kundportal kan du se vilka, om några, ytterligare kommunikationsmedel som finns tillgängliga. Där kan du också anmäla dig till en sådan tjänst. Kommunikation, meddelanden och information på din begäran som överstiger, skickas mer frekvent eller genom andra kommunikationsmedel än vad som anges häri kan vara föremål för en avgift. Eventuell avgift för en sådan tjänst kommer att meddelas i Klarnas kundportal.

 

3. Ansökan och mottagande av ditt Kort

3.1. Du ansöker om ditt Kort i Klarnas kundportal. För att ansöka om ett Kort måste du vara minst 18 år och bosatt i Sverige. Ansökan om Kort sker i Klarnas kundportal efter att du har identifierat dig med hjälp av Mobilt BankID eller annan tillämplig identifieringsmetod. Vi behandlar din ansökan och informerar dig i Klarnas kundportal om din ansökan har blivit godkänd. Som en del av din ansökan kan Klarna komma att göra en kreditprövning. Om en kreditupplysning inhämtas i samband med kreditprövningen kommer du att få en kopia på kreditupplysningen per post.

3.2. Du intygar att informationen du lämnar under registreringen och identifieringen är aktuell, fullständig och korrekt.  Du ska endast uppge dina egna uppgifter. Du garanterar vidare att du har rättshandlingsförmåga att ingå detta avtal och att du inte agerar på uppdrag någon annan person. Om den informationen du tidigare lämnat ändras, förpliktar du dig att informera oss om ändringen så snart som möjligt och på vår begäran ge in stödjande dokumentation.

3.3. I samband med att din ansökan godkänns kommer du att få tillgång till ditt Kortnummer tillsammans med engångs-CVV samt Kortets giltighetstid i Klarnas kundportal. Denna information möjliggör betalning med ditt Kort utan att du behöver tillgång till det fysiska Kortet.

3.4. Ditt fysiska Kort kommer att skickas till den adress du valt som din leveransadress i Klarnas kundportal. När du mottar ditt Kort ska du skriva under det omedelbart. Det fysiska Kortet, inklusive kortinformationen i Klarnas kundportal, kommer vara aktiverat och redo att användas.

3.5. Du väljer PIN-kod i Klarnas kundportal. Du bör se till att koden inte har något samband med dig, såsom ditt telefonnummer eller födelsedatum; är en del av de uppgifter som är tryckta på Kortet; består av samma siffror eller är identisk med en tidigare vald PIN-kod. Om du glömmer din PIN-kod kan du hämta den i Klarnas kundportal.

 

4. Kortanvändning

4.1. Kortet används för betalning av köp till Företag i Sverige och utomlands som accepterar Visa.

4.2. Kortet får inte användas för vissa typer av tjänster och/eller hos Företag som erbjuder vissa typer av tjänster såsom till exempel (i) kontantuttag, (ii) Transaktioner som involverar föremål som direkt kan omvandlas till kontanter som exempelvis elektronisk överföring av postanvisning; utländsk valuta, postanvisningar och resecheckar; hasardspel inklusive lotteri, statligt ägda lotterier, onlinekasinon, spelmarker för kasinospel, hästkapplöpning utanför galopp- eller travbana, häst- eller hundkapplöpning och annan vadslagning vid tävlingsbanor, (iii) eskort och liknande tjänster.

4.3. Kortet får inte användas i olagligt syfte vilket omfattar köp av varor och tjänster som är förbjudna enligt tillämplig lag.

4.4. Du kan använda Kortet för Kontaktlösa Transaktioner upp till fn. 200 kronor i Sverige. Notera att beloppsgränser kan skilja sig åt mellan länder eller från en tid till en annan och att Företag kan begära att du av säkerhetsskäl använder Kortets chip tillsammans med din PIN-kod. För Transaktioner över denna beloppsgräns måste du godkänna Transaktionen på annat sätt.

 

5. Användning i Digitala plånböcker

5.1 Du kan registrera ditt Kort i en eller flera Digitala plånböcker där leverantörer av Digitala plånböcker erbjuder den möjligheten.

5.2 Vi kommer då att skapa ställföreträdande kortuppgifter för ditt Kort. Det betyder att den digitala versionen av ditt Kort kommer att ha ett annat kortnummer än ditt fysiska Kort, som är kopplat till ditt ursprungliga Kortnummer. Det innebär inte att du får ytterligare ett Kort.

5.3 Installera eller använd inte en icke-auktoriserad version eller modifiering av din enhets (t.ex. mobiltelefon) operativsystem om du använder ditt Kort i en Digital plånbok, eftersom det medför ökad risk för obehörig tillgång till din enhet, för stöld av din information eller för att obehöriga transaktioner genomförs. Radera all din information från din Digitala plånbok när du byter enhet.

5.4 Vi har rätt att sluta samarbeta med vissa leverantörer av Digitala plånböcker, och rätt att sluta tillåta eller möjliggöra användning av vissa typer av kort i Digitala plånböcker. Om så är möjligt kommer vi att i rimlig tid informera dig om detta.

5.5 Du kan när som helst ta bort ditt Kort från en Digital plånbok genom att trycka på lämplig knapp, länk eller motsvarande i den Digitala plånboken, eller genom att kontakta kundtjänst. I så fall godkänner du att vi fortsätter behandla och genomföra eventuella utestående Transaktioner med ditt Kort.  

5.6 Klausul 4.4 gäller inte Kontaktlösa Transaktioner med hjälp av en Digital plånbok på din enhet.

 

6. Köputrymme

6.1. Det finns ingen på förhand bestämd köpgräns på ditt Kort. Istället bestäms ditt Köputrymme av Klarna på grundval av dina samtliga utgifter hos oss och din ekonomiska situation. Vänligen notera att ditt betalningsbeteende kan komma att påverka din förmåga att betala med ditt Kort.

6.2. Du har möjlighet att få en indikation om din gällande utgiftsstatus och din möjlighet att göra ytterligare köp vid varje enskilt tillfälle genom funktionen Köputrymme i Klarnas kundportal. Där kan du även testa din köpförmåga genom att testa ett belopp som motsvarar ditt avsedda köp.

 

7. Godkännande av en Transaktion

7.1. När du använder ditt Kort måste du godkänna varje Transaktion. En Transaktion är godkänd om du samtyckt till utförande av Transaktionen genom att göra dina kortuppgifter tillgängliga för ett Företag. Detta kan ske genom läsning av Kortets chip eller magnetremsa, genom att hålla ditt Kort mot en Kontaktlös kortterminal, genom att lämna kortinformation (Kortnummer, giltighetstid och CVV) muntligen eller skriftligen eller på annat sätt enligt nya tekniska lösningar.

.2. Om ytterligare åtgärd krävs, såsom knapptryckning, angivande av kod såsom PIN-kod, lösenord, eller annan personlig kod, signatur, biometriskt kännetecken som fingeravtryck, ansiktsigenkänning eller liknande, eller på annat sätt enligt anvisningar som ges av Företaget, är Transaktionen inte godkänd såvida du inte genomför en sådan åtgärd.

7.3. För att utföra en serie av Transaktioner måste du endast godkänna den första Transaktionen. Detta godkännande omfattar de senare Transaktionerna förutsatt att du har erhållit tydlig information om detta.

7.4. För det fall Transaktionens exakta belopp inte är känt vid tidpunkten då du ger ditt godkännande till genomförandet av Transaktionen reserveras endast det exakta beloppet du har godkänt. Efter det att vi mottagit Betalningsordern från Företagets bank belastar vi Kortet med köpbeloppet. Detta sker normalt en till två bankdagar efter det att du lämnat Betalningsordern till Företaget.

7.5. Du ansvarar för alla Transaktioner som du godkänner om inte annat anges i dessa villkor.

 

8. Återkallelse av Betalningsorder

8.1. Notera att du normalt sett inte kan återkalla en Betalningsorder efter att du har lämnat ditt godkännande till Transaktionen.

8.2. Du kan dock, enligt de villkor och inom den tid som du avtalat med Företaget, vända dig till Företaget vad gäller ännu inte genomförd enstaka eller serie av Transaktioner för att återkalla tidigare lämnad Betalningsorder avseende dessa.

 

9. Tidpunkt för mottagande av en Betalningsorder

9.1. En Transaktion initieras via ett Företag. När vi har mottagit din Betalningsorder debiteras ditt Kort med ett belopp som motsvarar Transaktionen. Detta sker normalt en till två bankdagar efter det att du initierat Betalningsordern men kan ta kortare eller längre tid. För betalningar inom EES är vi skyldiga att se till att beloppet är mottaget av Företagets betaltjänstleverantör inom en bankdag efter att vi ha mottagit Betalningsordern. För betalningar utanför EES skickar vi betalningen till Företagets betaltjänstleverantör så snart som möjligt. Vid retur ställer vi returbeloppet till ditt förfogande så snart som möjligt efter att Företagets bank överfört beloppet till oss.

 

10. Nekande av en Transaktion

10.1. Vi kan neka en Transaktion om:

10.1.1. du inte har godkänt Transaktionen enligt avsnitt 7 ovan;

10.1.2. vi anser att det föreligger en väsentlig ökad risk för att du eventuellt inte kan fullgöra ditt betalningsansvar;

10.1.3. användning av Kortet är i strid med dessa villkor, VISA:s regler, eller tillämplig lag; eller

10.1.4. vi har goda grunder att misstänka icke-godkänd eller bedräglig användning av Kortet.

10.2. Du meddelas om en nekad Transaktion via det berörda Företaget. Om möjligt kommer du bli informerad om orsaken till nekandet och förfarandet för att korrigera eventuella sakfel som föranledde nekandet såvida det inte förbjudet enligt lag.

 

11. Avgifter och växelkurser

11.1. Avgifter kopplade till Kortet, om några, meddelas i Klarnas kundportal. Tillämpliga avgifter och kostnader debiteras ditt Kort. För det Återbetalningsalternativ som valts av dig kan särskilda villkor och avgifter gälla.

11.2. Genomför du en Transaktion i en annan valuta än SEK växlas beloppet till SEK och vid växling gäller av oss tillämpad växelkurs. Växelkursen utgörs av en referensväxelkurs, som bestäms av Visa för detta ändamål och som gäller den bankdag Transaktionen kommer Visa tillhanda. Förändringar i växelkursen träder i kraft omedelbart. Information om referensväxelkursen lämnas av oss på din begäran. Du står eventuell valutarisk under tiden från köp till dess Transaktionen kommer Visa tillhanda. Detta gäller även köp i Sverige i annan valuta än svenska kronor. Information om Visas referensväxelkurs hittar du här.

 

12. Återbetalning

12.1.   När du ansöker om ditt Kort kan du välja hur du ska betala de Transaktioner du genomför med ditt Kort. Du kan antingen välja att betala dina korttranskationer med en kort räntefri kredit, så kallad Månadsfaktura, eller genom en kombination av faktura och ditt bankkonto genom autogiro.

12.1.1. Om du har valt att samla dina korttransaktioner på en Månadsfaktura kommer alla Transaktioner du gör med ditt Kort, oavsett om du gör köp i en fysisk eller onlinebutik, att samlas i en sådan Månadsfaktura i enlighet med de villkor som visas vid ansökan.

12.1.2. Om du väljer att betala dina korttransaktioner med en kombination av faktura och autogiro kommer pengarna att debiteras ditt bankkonto inom 1-2 bankdagar från det att Företaget har hanterat din order. Du kan ange ett belopp över vilket ett köp ska faktureras istället för att debiteras från ditt bankkonto i enlighet med de angivna villkoren.

 

13. Information om Transaktioner

13.1. Information om enskilda korttransaktioner visas i Klarnas kundportal. Om du särskilt begär det kan periodisk transaktionsinformation skickas eller göras tillgängligt minst en gång per månad via e-post eller i Klarnas kundportal i handling eller annan läsbar och varaktig form. Du uppmanas att omedelbart ta del av och granska den information om genomförda korttransaktioner som görs tillgänglig för dig. Kontakta oss om du inte erhållit ovanstående information trots att korttransaktioner skett föregående period.  

 

14. Giltighetstid för Kort

14.1. Kortet gäller till utgången av det datum som anges på framsidan av Kortet. Om giltighetstiden har passerat kommer du inte kunna använda Kortet och inte heller kunna använda kortinformationen i Klarnas kundportal. Var vänlig besök Klarnas kundportal om du önskar ett nytt Kort.   

 

15. Dina skyldigheter i förhållande till Kortet och Personliga behörighetsfunktioner

15.1. Du är skyldig att använda ditt Kort i enlighet med dessa villkor.

15.2. Kortet är personligt och du bör vidta erforderliga åtgärder för att skydda ditt Kort och dina Personliga behörighetsfunktioner mot obehörigt användande. Du bör exempelvis aldrig: låta någon annan använda ditt Kort; göra anteckning om PIN-koden eller förvara PIN-koden tillsammans med Kortet; avslöja PIN-koden eller annan säkerhetsinformation eller på annat sätt göra det tillgängligt för någon annan person. Registrera ditt Kort enbart i en Digital plånbok på din egen enhet.

15.3. Det är viktigt att du skyddar inloggning i Klarnas kundtjänstportal mot obehörig åtkomst genom att aldrig avslöja dina inloggningsuppgifter. Om Mobilt BankID eller annan personlig behörighetsfunktion finns lagrad på din mobila enhet måste du hålla god uppsikt över enheten och vid misstanke om obehörig tillgång spärra behörighetsfunktionen.

15.4. Vid förlust, stöld, missbruk eller annan obehörig användning av ditt Kort, är du skyldig att utan onödigt dröjsmål kontakta kundtjänst på 08-120 120 10 så snart du får vetskap om händelsen, för att rapportera den och, om nödvändigt, spärra ditt Kort. Du kommer att bli ombedd att förse oss med uppgifter för att vi ska kunna identifiera dig. Du har också möjlighet att spärra eller tillfälligt frysa ditt Kort i Klarnas kundportal.  

 

16. Kortinnehavares återbetalning-, rättelse-  och ersättningsanspråk

16.1. Återbetalning vid obehöriga korttransaktioner

16.1.1. Om det har genomförts en obehörig Transaktion kommer vi återbetala det debiterade beloppet, tillsammans med eventuella avgifter, omedelbart och i alla händelser senast bankdagen efter att ha noterat eller underrättats om Transaktionen. Om vi har anledning att misstänka att Transaktionen är behörig kommer vi inte att återbetala beloppet utan istället skriftligen underrätta Finansinspektionen. Eventuell återbetalning sker därefter.

16.1.2. För det fall vi har betalat tillbaka ett belopp till dig och därefter fastställer att du inte hade rätt att återfå hela eller del av beloppet är du återbetalningsskyldig. Vi har då rätt att debitera ditt Kort med det aktuella beloppet.

 

16.2. Anspråk vid Transaktioner som inte genomförts eller genomförts bristfälligt eller sent     

16.2.1. Om en Transaktion inte genomförts eller genomförts bristfälligt och dessa brister orsakats av oss, kan du begära omedelbar och fullständig återbetalning av det belopp som debiterats dig. Vi kommer att återbetala beloppet på ett lämpligt sätt och utan onödigt dröjsmål. Du kan dessutom kräva ersättning för eventuella avgifter eller ränta som du har förpliktats att betala till följd av att Transaktionen inte genomförts eller genomförts bristfälligt.                         

16.3. Ersättningsanspråk i andra fall

16.3.1. Utöver av vad som framgår av avsnitt 16.1 och 16.2 ansvar vi inte för skada om vi har varit normalt aktsamma. Vi ansvarar inte för indirekt skada om skadan inte orsakats genom Klarnas grova vårdslöshet.

 

16.4. Reklamation avseende obehöriga eller felaktigt utförda Transaktioner

16.4.1. Du ansvarar för hela beloppet av den obehöriga eller felaktigt genomförda Transaktionen om du inte utan onödigt dröjsmål från det att du får kännedom om den obehöriga eller felaktigt utförda Transaktionen, och senast 13 månader från Transaktionens debiteringsdag, underrättar oss härom och begär rättelse. Tidsfristen om 13 månader börjar endast gälla om vi lämnat information om Transaktionen inom en månad från den dag Transaktionen utfördes. I annat fall börjar tidsfristen löpa från den dag du fick informationen. Du är skyldig att vid reklamation lämna de uppgifter vi behöver för vår utredning. Vi kan kräva att du samarbetar med berörda myndigheter och på vår begäran inkomma med en polisanmälan.

 

16.5. Återbetalning av godkända Transaktioner som initierats av eller via en betalningsmottagare

16.5.1. Du har rätt till återbetalning från oss av en redan genomförd och godkänd Transaktion om Transaktionens exakta belopp inte angavs i samband med godkännandet av Transaktionen, och Transaktionens belopp överstiger det belopp som du rimligen kunde ha förväntat dig med hänsyn till ditt tidigare utgiftsmönster, dessa Kortvillkor och relevanta omständigheter. Rätt till återbetalning föreligger dock inte om skillnaden avseende beloppet beror på valutaväxlingskurs och den referensväxelkurs som vi tidigare avtalat om använts. Rätt till återbetalning gäller inte om betalningsmottagarens betaltjänstleverantör hör hemma utanför EES.

16.5.2.  Om du kan bevisa att ovanstående villkor är uppfyllda kan du begära återbetalning inom 8 veckor från den dag då beloppet debiterades. Vi ska inom 10 bankdagar från mottagandet av begäran återbetala hela beloppet eller ange skäl för att vägra återbetalning med uppgift om var du kan hänskjuta ärendet.

16.5.3. Du har inte rätt till återbetalning om du direkt till oss har godkänt att Transaktionen genomförs, och i förekommande fall, vi eller Företaget har tillhandahållit dig eller gjort information tillgänglig om den framtida Transaktionen via e-post, brev eller App-notifikation minst fyra veckor före betalningsdagen.

 

16.6. Ansvarsbegränsning

16.6.1. Vi är inte ansvariga för skada som beror på svensk eller utländsk lag, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehållet om strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om vi själva är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd.

16.6.2. För genomförandet av betaltjänster, ansvarar vi inte för skada som beror på osedvanliga eller oförutsägbara omständigheter som vi inte har något inflytande över och vars konsekvenser trots alla ansträngningar hade varit omöjliga att avvärja. Vi ansvarar inte heller då vi handlar i enlighet med tillämplig lag.

 

17. Kortinnehavarens ansvar vid obehöriga Transaktioner

17.1. Om en obehörig Transaktion har genomförts till följd av din underlåtenhet att skydda dina Personliga behörighetsfunktioner ansvarar du för högst 400 SEK.  

17.2. Om en obehörig Transaktion har genomförts till följd av att du har brutit mot de förpliktelser som gäller för användning av Kortet och som närmare beskrivs i avsnitt 14 genom grov oaktsamhet, ska du ansvara för beloppet, dock högst 12 000 SEK. Har du handlat särskilt klandervärt ska du stå för hela förlusten.

17.3. För det fall stark kundautentisering inte har använts trots att det borde ha tillämpats, ansvarar du inte för beloppet för den obehöriga Transaktionen. Detta gäller dock inte om du genom svikligt förfarande har bidragit till den obehöriga Transaktionen.

17.4. Du ansvarar inte för något belopp som har belastat Kortet efter det att du anmält till oss att Kortet ska spärras. Detta gäller dock inte om du genom svikligt förfarande har bidragit till den obehöriga Transaktionen.

 

18. Reklamation av varor och tjänster

18.1. Ett Företag anslutet till Visa ansvarar mot dig för fel i vara eller tjänst. En sådan reklamation  ska därför i första hand riktas mot Företaget och inte mot oss. Du kan dock rikta en sådan reklamation till oss enligt Konsumentkreditlagen vid användning av Kortet om du har valt kredit som Återbetalningsalternativ. Du åtar dig att reklamera köpta varor och tjänster till Företaget, eller till oss när det är tillämpligt, inom skälig tid efter att du märkt eller borde ha märkt felet.

18.2. För det fall vi har betalat tillbaka ett belopp relaterat till din reklamation till dig och vi därefter fastställer att du inte hade rätt att återfå beloppet förbehåller vi oss rätten att debitera dig motsvarande belopp.

 

19. Villkorsändringar

19.1. Vi har rätt att ändra detta avtal, inklusive eventuella avgifter, genom att underrätta dig via e-post minst 2 månader innan ändringarna träder i kraft.

19.2. Du har rätt att avgiftsfritt säga upp avtalet närsomhelst under dessa två månader om du inte godkänner ändringarna av Kortvillkoren. För det fall du inte säger upp avtalet före den dag ändringarna träder i kraft ska du anses ha godkänt ändringarna och ändringarna kommer därmed bli tillämpliga på ditt avtal.

19.3. Ändringar av växelkurser kan tillämpas omedelbart och utan underrättelse i enlighet med avsnitt 11.2.

 

20.  Avtalets löptid och uppsägning

20.1. Detta avtal gäller tills vidare. Du kan när som helst säga upp avtalet kostnadsfritt med omedelbar verkan genom att kontakta oss.

20.2. Vi har rätt att säga upp detta avtal:

20.2.1. med 2 månaders uppsägningstid; eller

20.2.2. med omedelbar verkan av objektivt betingade skäl, exempelvis vid en väsentlig ökad risk för att du eventuellt inte kan fullfölja ditt betalningsansvar, om du förordnats en förvaltare, om du har gjort dig skyldig till ett väsentligt avtalsbrott, om vi har anledning att tro att du har använt Kortet bedrägligt eller för andra olagliga ändamål eller av säkerhetsskäl eller om vi är skyldiga att att göra så enligt lag eller på grund av våra avtalsförpliktelser gentemot tredje part.

20.3. Vi kan tillfälligt frysa ditt Kort med omedelbar verkan tills dess att det inte längre finns skäl för frysning eller avtalet har upphört av samma objektivt betingade skäl som anges ovan.

20.4. För det fall vi fryser eller säger upp ditt Kort informerar vi dig i förväg om det inte finns särskilda skäl mot det, i annat fall meddelar vi dig omedelbart därefter förutsatt att sådant meddelande inte bryter mot objektivt motiverade säkerhetsskäl eller är förbjudet enligt lag.

20.5. Eventuellt utestående saldo och/eller kostnader hänförligt till din användning av Kortet, oavsett om uppkommit före eller efter uppsägningstidpunkten, ska betalas av dig.

 

21. Ångerrätt

21.1. Du har rätt att frånträda detta avtal (ångerrätt) genom att lämna eller sända ett meddelande om detta till oss inom 14 dagar (ångerfrist). Ångerfristen börjar löpa den dag detta avtal ingås men tidigast den dag du har erhållit dessa villkor på ett varaktigt medium. För att nyttja din ångerrätt skickar du ett meddelande inom ångerfristen (t.ex. brev eller e-post) till: Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, telefon: +46 8 120 120 00, e-post: kund@klarna.se. Verkan av ångerrätt innebär att båda parter ska lämna tillbaka vad de tagit emot. Återbetalning ska ske inom 30 dagar. För dig börjar denna tid den dag du lämnade eller sände ditt meddelande om att avtalet frånträds, för oss när vi mottog ditt meddelande. Om du utnyttjar din ångerrätt är du inte heller bunden av anknytande avtal om tjänst som tecknats med anledning av detta avtal.  

21.2. Frånträdandet av detta avtal påverkar inte eventuella köpeavtal med Företag. Dina rättigheter och skyldighet gentemot Företaget regleras av avtalet mellan dig och dem samt tillämplig lagstiftning. Ångerrätten påverkar inte enskilda Transaktioner, tjänster och motsvarande genom användande av Kortet som utförs under avtalet.

 

22. Behandling av personuppgifter

22.1. Det är viktigt för oss att att skydda din integritet och dina personuppgifter. I syfte att tillhandahålla dig Kortet delar vi del av din data med VISA. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.

22.2 Om du registrerar ditt Kort i en Digital plånbok kan vi komma att dela dina personuppgifter med leverantören av den Digitala plånboken.

 

23. Klagomålshantering

23.1. Klarna hanterar klagomål i enlighet med riktlinjer utgivna av Finansinspektionen (FFFS 2002:23) om klagomålshantering avseende finansiella tjänster till konsumenter. Klagomål avseende våra tjänster kan lämnas till Klarnas  tvistelösningsavdelning genom att skicka e-post rubricerat “Klagomål” till kund@klarna.se, via kontaktformuläret på Klarnas hemsida (www.klarna.se), via vår chatfunktion i Klarnas kundportal, eller genom att skicka ett brev med ordet “Klagomål” till Klarnas registrerade adress , Sveavägen 46, 111 34 Stockholm.

23.2. Om vi inte lyckas lösa tvisten kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som är en nämnd för alternativ tvistlösning. Adress: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, Sverige. Klarna är enligt lag skyldig att delta i ARN:s tvistlösningsförfarande. Information om hur du anmäler ett ärende till ARN samt värde- och tidsgränser finner du på ARN:s hemsida http://www.arn.se/. Du kan anmäla ditt ärende på något av Europeiska Unionens officiella språk via ODR-plattformen som tillhandahålls av Europeiska kommissionen. Du hittar ODR-plattformen på https://ec.europa.eu/consumers/odr/. Ärendet kommer därefter att överlämnas till ARN.

 

24. Övrigt

24.1. I den mån någon del av detta avtal inte skulle vara förenligt med tillämplig lag ska tillämplig lag ha företräde framför dessa villkor.

24.2. Du har inte rätt överlåta eller överföra några av dina rättigheter och skyldigheter under detta avtal utan att inhämta vårt godkännande. Vi äger rätt att utan ditt medgivande överlåta våra rättigheter och skyldigheter under detta avtal om vi underrättar dig om överlåtelsen.

24.3. Ingen tredje part som inte är part i detta avtal äger rätt att tillämpa ett villkor i detta avtal, med undantag för VISA eller dess närstående bolag som äger rätt att tillämpa ett villkor som ger dem en rättighet.

 

25. Tillämplig lag och domstol

25.1. På detta avtal ska svensk rätt vara tillämplig och tvister med anledning av dessa villkor prövas av allmän domstol.

 

26. Kontakta kundtjänst och spärranmälan

26.1. Önskar du hjälp kan du kontakta vår kundtjänst via www.klarna.se där öppettider och kontaktinformation anges. Kundtjänst för förlust och stöld av Kort finns tillgängligt 24 timmar om dygnet på Klarnas kundportal eller genom att kontakta kundtjänst på 08-120 120 10.

 

Senast uppdaterade 11 december 2018

 

Ladda ned Kortvillkoren.

 

Klarnas användarvillkor

 

Dessa villkor gäller mellan Klarna Bank AB (publ) (“Klarna”) och dig som användare av Klarna och de tjänster, produkter och funktioner som beskrivs i dessa villkor (“tjänsterna”). Du ingår avtal om tjänsterna genom att acceptera dessa villkor.

 

Beskrivning av tjänsterna

För Klarna handlar shopping inte endast om att hitta bra saker och betala för dem - utan också om att få en bra shoppingupplevelse i din favoritbutik, en toppmodern app och mer därtill. Enkelt uttryckt: en smoooth upplevelse, både före ditt köp och efter ditt köp. Notera dock att för Klarnas betalmetoder kan särskilda villkor gälla.

 

1. Automatisk ifyllning av uppgifter och preferenser 

För att du ska få en smoooth och friktionsfri shoppingupplevelse kan vi komma ihåg viss information om dig och använda den informationen för automatisk ifyllning av olika adressfält m.m. Detta kommer spara tid för dig och låta dig fokusera på viktigare saker än att fylla i samma information om och om igen. Låt oss beskriva hur detta fungerar.

 

Automatisk ifyllning genom angivande av begränsad information

 

När du använder Klarnas tjänster kan vi komma att fråga efter person- och kontaktuppgifter som namn, adress, telefonnummer, e-postadress, födelsedatum och/eller personnummer. Vi kommer spara denna information i våra system, och när du återkommer till oss behöver du endast ange en del av denna information såsom e-postadress och postnummer eller personnummer (beroende på land) för att vi ska kunna fylla i kvarstående fält med dina övriga uppgifter.

 

Automatisk ifyllning genom en Klarna cookie

 

En annan metod vi kan använda för att fylla i dina uppgifter automatiskt är genom att Klarna placerar en cookie på din enhet (dator, surfplatta, mobiltelefon, etc.). Du kan välja att lagra dina uppgifter såsom namn, adress, telefonnummer, e-postadress, födelsedatum och/eller personnummer och kortuppgifter hos Klarna. Om du väljer att göra det, så används cookien för att hämta dina uppgifter från Klarnas lagring, och hjälper oss att automatiskt fylla i dina uppgifter när du shoppar med Klarna igen.

 

Genom att acceptera dessa villkor ger du också Klarna ett medgivande att spara nödvändiga cookies för detta på din enhet. Mer information om hur vi använder cookies hittar du i vår Cookie Statement.

 

Avstängning av automatisk ifyllning

 

Om du inte vill använda våra ovanstående funktioner för automatisk ifyllning kan du kontakta oss så stänger vi av dem. Du kan också stänga av dem i Klarnas app eller genom att stänga av dem i autoifyllnadsinställningar vid ett köp. Du kan när som helst radera samtliga cookies på din enhet, detta raderar även vår cookie.

 

Automatisk ifyllning när du shoppar direkt från Klarnas app

 

När du shoppar direkt från Klarnas app kan vi hjälpa dig att fylla i dina uppgifter automatiskt på den sida som du shoppar. Detta möjliggörs genom att du är i inloggat läge i appen och att vi då vet att det är du som shoppar.

 

 

Förvalda och föredragna betalmetoder

 

För att göra din shoppingupplevelse ännu smidigare kan Klarna kan komma att presentera en förvald betalmetod som vi tror är ditt föredragna sätt att betala, och vi kan också komma att erbjuda alternativa betalmetoder - inklusive vårt kreditutbud. Vår bedömning av vilken betalmetod du föredrar baseras på generell köpdata hos Klarna i kombination med dina tidigare köp.

 

2. Klarnas app

Klarnas app, tillgängliggjord till dig genom en mobilapp eller webportal, är ditt nav för alla dina köp med Klarna och alla andra grymma funktioner som Klarna erbjuder dig. I appen kan du betala dina köp, följa dina paket och massa annat. Vissa funktioner aktiveras i samband med att du laddar ner appen eller loggar in på klarna.com, medan andra kan aktiveras av dig efter att du loggat in. Exakt vilka funktioner som finns kan variera något beroende vilket lands version du har av appen. Klarna uppdaterar också löpande appen med nya funktioner. Några av de funktioner vi är mest stolta över är:

 

Funktioner som är tillgängliga i alla länder:

  • Översikt av aktuella och tidigare köp med Klarna

  • Möjlighet att betala dina köp

  • Enkel kommunikation med Klarna, t.ex. genom chat

 

Exempel på andra funktioner som vi kan erbjuda beroende på land:

  • Översikt av transaktioner som du har gjort med ett dotterbolag till Klarna (Sofort Gmbh, Billpay Gmbh eller Klarna Inc). Detta kommer endast ske om du anslutit dig till dessa tjänster hos ett eller flera av dessa dotterbolag. Information om dessa transaktioner, t.ex. namn, adress, bankkontonummer, datum för köp och köpta varor, kommer då att överföras till Klarna.

  • Spårning av order, leverans eller paket

  • Enkelt att hantera returer och återbetalningar

  • Planering av din ekonomi

  • Få relevanta och skräddarsydda artiklar och erbjudanden

  • Uppladdning av bilder på kvitton m.m.

 

3. Visa tidigare köp 

Klarna bevarar information om dina tidigare köp och transaktioner för bokföringsändamål. Genom att acceptera dessa villkor godkänner du att vi använder denna information för att visa dessa köp och transaktioner för dig, och genom detta, tillåter du oss att använda informationen för detta nya ändamål.

 

4. Erbjudanden och förmåner

Klarna kan komma att presentera erbjudanden och förmåner som exempelvis rabatter, särskilda evenemang, förtur till produkter, rea-kampanjer, butikserbjudanden, prover och gåvor. Vilka erbjudanden och förmåner som ges till dig baseras på bland annat antal köp, belopp du handlat för och/eller din användning av Klarnas tjänster.

 

Kostar det något att använda dessa tjänster?

Dessa tjänster som erbjuds av Klarna är avgiftsfria. Observera att ränta och avgifter kan tillkomma vid användning av en särskild betalmetod eller tjänst tillhandahållen av Klarna. Se därför till att kontrollera den specifika informationen för den valda betalmetoden.

 

Förbättring av tjänsterna

Vi jobbar ständigt med att förbättra våra kunderbjudanden så att du får en ännu mer smoooth användarupplevelse. Detta kan innebära förändringar i detta avtal. I dessa fall kommer vi be dig att acceptera villkoren igen innan du använder tjänsterna.

 

Dataskydd och dina personuppgifter

För att kunna erbjuda dig tjänsterna behöver vi behandla dina personuppgifter. Vi uppmuntrar dig att läsa vår Dataskyddspolicy för att du ska få ännu bättre förståelse och inblick i hur vi behandlar och skyddar din information.

 

Cookies och liknande spårningstekniker

För vissa funktioner i tjänsterna använder vi cookies och liknande spårningsteknik för att leverera en så skräddarsydd och smoooth användarupplevelse som möjligt. Du kan läsa mer om hur Klarna använder cookies och liknande spårningsteknik i vår Cookie Statement.

 

Dina skyldigheter

Vid användande av tjänsterna ska du alltid uppge korrekt information och använda din rätta identitet. All användning av information som inte tillhör dig, eller som du av andra skäl inte är behörig att använda, eller användning av tjänsterna på ett icke föreskrivet sätt, kommer att ses som missbruk. Eventuella uppgifter relaterade till missbruk eller misstänkt missbruk kan komma att sparas och användas för framtida riskbedömning och som skydd för berörd(a) part(er). Klarna förbehåller sig rätten att blockera tjänsterna för framtida användning.

 

Om du laddar upp eller delar material med Klarna, så ger du Klarna en royaltyfri rätt att använda och publicera detta material för att tillhandahålla tjänsterna. Vi har rätt att ta bort och radera material som är uppladdat eller delat till oss, om det krävs på grund av lag, är stötande, kränkande, eller inskränker andras rättigheter. Du är fullt ut ansvarig för allt material som du laddar upp eller delar till oss.

 

Tredjeparts tjänster

Vissa funktioner som du kan använda kan innehålla tjänster som en tredje part tillhandahåller.

 

Ditt användande av Google Maps i Klarnas app lyder under vid varje tillfälle gällande Google Maps/Google Earth Additional Terms of Service som återfinns här

 

https://maps.google.com/help/terms_maps.html och Googles Privacy Policy https://www.google.com/policies/privacy/.

Giltighetstid och uppsägning

Detta avtal gäller tillsvidare. Det betyder att det gäller tills antingen du eller Klarna säger upp det. Både Klarna och du kan när som helst säga upp avtalet.

 

Klarna

Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, telefonnummer: +46 8 120 120 00, fax: +46 8 120 120 99, e-postadress: kund@klarna.se, är svensk bank registrerad hos Bolagsverket under registreringsnummer 556737-0431. Verkställande direktör är Sebastian Siemiatkowski. Klarna Bank AB (publ) har tillstånd att erbjuda finansiella tjänster och står under Finansinspektionen tillsyn. Klarnas registrering hos Finansinspektionen, samt information om vilka länder Klarnas tjänster har passporterats till, finns på Finansinspektionens hemsida.

 

Klagomål

För klagomål tillämpas informationen som finns på www.klarna.com/se. Om du har ett klagomål mot Klarna kan du skicka in det på sätt som anges på Klarnas hemsida eller via post och märka brevet med “Klagomål” till Klarnas adress.

 

Om vi inte lyckas lösa ditt klagomål kan du anmäla ditt ärende till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Klarna deltar i ARN:s tvistlösningsförfarande och är skyldiga att göra det enligt rådande lag. Mer information hittas på ARN:s hemsida. Du kan skicka in ditt klagomål på något av Europeiska Unionens officiella språk via ODR-plattformen som tillhandahålls av Europeiska kommissionen, och ärendet kommer därefter att överlämnas till ARN. Du kan också kontakta ARN genom post eller personligen: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, Sverige, besöksadress: Kungsholmstorg 5, Stockholm

---------------------------------------------------------

 

Detta avtal updaterades senast den 3 mars 2019.

 

 

 

Säkra tjänster

Vi använder oss av ett teknologisk avancerat säkerhetssystem. Lika viltigt är de administrativa faktorer för att försäkra betalingar online. Våra Klarna, Paypal och Swish är ett exempel på hur vi skapar en säker e-handel för våra kunder.

 

Cookies

En cookie är en liten textfil som sparas för att underlätta ditt nästa besök hos oss. SocksStore använder sig också av cookies för att förbättra och förenkla ditt besök. Vi använder inte cookies till att spara personlig information eller till att offentliggöra upggifter till tredjepart.

 

Copyright

Innehållet av denna hemsida är under copyright och tilhör Socks Store.

 

 

Vad vi samlar in

Vi får samla in följande information:

  • namn
  • kontaktinformation inklusive e-postadress
  • Demografisk information som postnummer, preferenser och intressen
  • annan information som är relevant för kundundersökningar och / eller erbjudanden

För den uttömmande listan över cookies vi samlar, se listan över cookies vi samlar in avsnittet.

 

Vad vi gör med informationen vi samlar

Vi behöver denna information för att förstå dina behov och ge dig en bättre service, och särskilt av följande skäl:

  • Intern registrering.
  • Vi kan använda informationen för att förbättra våra produkter och tjänster.
  • Vi kan regelbundet skicka marknadsföringsemail om nya produkter, specialerbjudanden eller annan information som vi tycker att du kan hitta intressanta med hjälp av den emailadress du har angett.
  • Från tid till annan kan vi också använda din information för att kontakta dig för marknadsundersökningsändamål. Vi kan kontakta dig via e-post, telefon, fax eller mail. Vi kan använda informationen för att anpassa webbplatsen enligt dina intressen.

 

säkerhet

Vi är fast beslutna att se till att din information är säker. För att förhindra obehörig åtkomst eller avslöjande har vi infört lämpliga fysiska, elektroniska och ledande procedurer för att skydda och säkra den information vi samlar in på nätet.

 

Hur vi använder cookies

En cookie är en liten fil som ber om tillåtelse att placeras på datorns hårddisk. När du är överens, läggs filen till och kakan hjälper till att analysera webbtrafik eller låter dig veta när du besöker en viss webbplats. Cookies tillåter webbapplikationer att svara på dig som individ. Webapplikationen kan skräddarsy sin verksamhet till dina behov, gillar och ogillar, genom att samla och komma ihåg information om dina preferenser.

Vi använder trafikloggkakor för att identifiera vilka sidor som används. Det hjälper oss att analysera data om webbsidor och förbättra vår hemsida för att skräddarsy den efter kundens behov. Vi använder endast denna information för statistiska analysändamål och sedan tas data bort från systemet.

Sammantaget hjälper cookies oss att ge dig en bättre webbplats, genom att vi kan övervaka vilka sidor du tycker är användbara och vilka du inte gör. En cookie ger oss inte tillgång till din dator eller någon information om dig, annat än de uppgifter du väljer att dela med oss. Du kan välja att acceptera eller avvisa cookies. De flesta webbläsare accepterar automatiskt cookies, men du kan vanligtvis ändra din webbläsarinställning för att avvisa cookies om du föredrar det. Detta kan förhindra att du utnyttjar webbplatsen fullt ut.

 

Länkar till andra webbplatser

Vår webbplats kan innehålla länkar till andra intressanta webbplatser. Men när du har använt dessa länkar för att lämna vår webbplats, bör du notera att vi inte har någon kontroll över den andra webbplatsen. Därför kan vi inte ansvara för skyddet och integriteten av all information som du tillhandahåller när du besöker sådana webbplatser och sådana webbplatser regleras inte av denna sekretesspolicy. Du bör vara försiktig och titta på sekretesspolicyen som gäller för webbplatsen i fråga.

 

Styr din personliga information

Du kan välja att begränsa insamlingen eller användningen av din personliga information på följande sätt:

  • när du blir ombedd att fylla i ett formulär på webbplatsen, leta efter rutan som du kan klicka för att indikera att du inte vill att informationen ska användas av någon för direkt marknadsföring
  • om du tidigare har kommit överens om att du använder din personliga information för direktmarknadsföring, kan du när som helst ändra dig genom att skriva till eller maila oss på https://socksstore.se/index.php/admin/cms_wysiwyg/directive/___directive / e3tjb25maWcgcGF0aD0idHJhbnNfZW1haWwvaWRlbnRfZ2VuZXJhbC9lbWFpbCJ9fQ ,, / nyckel / 1c338d4f6468cee5c8a8fcc762b7b40b /

Vi säljer inte, distribuerar eller hyr ut din personliga information till tredje part såvida vi inte har ditt tillstånd eller enligt lag krävs för att göra det. Vi kan använda din personliga information för att skicka dig marknadsföringsinformation om tredje part som vi tycker kan vara intressanta om du berättar att du önskar att detta ska hända.

Du kan begära uppgifter om personlig information som vi håller om dig enligt lagen om dataskydd 1998. En liten avgift kommer att betalas. Om du vill ha en kopia av informationen på dig, skriv till .

Om du tror att någon information vi håller på dig är felaktig eller ofullständig, skriv till eller maila oss så snart som möjligt på ovanstående adress. Vi kommer omedelbart att korrigera information som visat sig vara felaktig.

 

Lista över cookies vi samlar in

Tabellen nedan visar de cookies vi samlar in och vilken information de lagrar.

COOKIE nameCOOKIE Description
CART The association with your shopping cart.
CATEGORY_INFO Stores the category info on the page, that allows to display pages more quickly.
COMPARE The items that you have in the Compare Products list.
CURRENCY Your preferred currency
CUSTOMER An encrypted version of your customer id with the store.
CUSTOMER_AUTH An indicator if you are currently logged into the store.
CUSTOMER_INFO An encrypted version of the customer group you belong to.
CUSTOMER_SEGMENT_IDS Stores the Customer Segment ID
EXTERNAL_NO_CACHE A flag, which indicates whether caching is disabled or not.
FRONTEND You sesssion ID on the server.
GUEST-VIEW Allows guests to edit their orders.
LAST_CATEGORY The last category you visited.
LAST_PRODUCT The most recent product you have viewed.
NEWMESSAGE Indicates whether a new message has been received.
NO_CACHE Indicates whether it is allowed to use cache.
PERSISTENT_SHOPPING_CART A link to information about your cart and viewing history if you have asked the site.
POLL The ID of any polls you have recently voted in.
POLLN Information on what polls you have voted on.
RECENTLYCOMPARED The items that you have recently compared.
STF Information on products you have emailed to friends.
STORE The store view or language you have selected.
USER_ALLOWED_SAVE_COOKIE Indicates whether a customer allowed to use cookies.
VIEWED_PRODUCT_IDS The products that you have recently viewed.
WISHLIST An encrypted list of products added to your Wishlist.
WISHLIST_CNT The number of items in your Wishlist.